Midsommarpausen
Nästan halvvägs i säsongen, men mycket kvar att göra. Allsvenskan för herrar och damer har fungerat bra även om några matcher återstår att spela. Div. 1 N och S har varit mera haltande, B-lagen har överskattat sin förmåga att få ihop spelare, t o m på söndagar, men förhoppningsvis löser det sig till hösten. Ungdomsverksamheten har varit omfattande, traditionella skolturneringar i Malmö och Enköping, 400 barn som samlas i Stockholmstrakten och internationella turneringar Shield Maidens för flickor i Uppsala och för båda könen hos Viking Cup i Partille (Spartacus). Det lär ha varit 40 lag aktiva i Partille i helgen och jag tycker att matcherna på U15/16 och U18 höll en imponerande nivå. Exiles P18 som hade gjort bra ifrån sig i Skottland visade sig vara bäst i Partille med segrar i samtliga fem matcher. God tvåa kom kombilaget Öst. På damsidan, F18, blev det något av en överraskning då kombilaget MKE slog Enköping i finalen. Exiles hade fem spelare i kombilaget så vi får hoppas att det kan bli ett eget lag till hösten. På P16 blev det ett danskt lag som vann, medan Malmö imponerade hos F15.
Svensk rugby har många aktiviteter de två närmaste veckorna, mest sjumanna.
SM-Sjumanna för såväl herrar som damer går av stapeln nu i helgen i Karlstad. Sedvanlig diskussion om antalet lag, sedvanlig diskussion om behov av kvalspel. Det blev ett meningslöst kvalspel och till sist fick vi fram följande lag:
Herrar: Uppsala, Enköping, Norrköping, Karlstad, Spartacus, Göteborg, Kalmar, Malmö
Damer: Uppsala, Enköping, Hammarby, Norrköping, Wexiö, Göteborg, LUGI, Malmö
Ingen imponerande uppsättning. Tre av herrlagen och ett av damlagen spelar inte i serier. Många bra lag inkl. Exiles valde att inte delta bl.a.på grund av allt strul kring kvalspel.
Malmö har två spelare och Enköping tre med i landslaget som spelar samtidigt i Europa-Trophy. Pinsam planering som drabbar Enköping för andra gången i år. Skulle bli förvånad om inte Spartacus (H) och Norrköping (D) vinner.
Över till Europa-Trophy där, teoretiskt, de bättre svenska spelarna finns, En blandning av nya och gamla spelare som slutade femma i första omgång, Två flyttas upp, det finns en liten chans att Sverige hamnar bland dessa. Vi får se hur det går i helgen innan slutgiltigt ställningstagande sker.
Till sist har vi Damerna första veckan i juli, som lyckades hålla sig kvar på Championship genom att slå två riktigt urusla lag förra året, Italien och Georgien, (som spelade mycket bättre i år på Trophy). Turkiet och Danmark är nykomlingar som flyttades upp och det kan vara strid på kniven bland dessa och Sverige för att hålla sig kvar på högsta nivå. Sverige har nog i närheten av sitt bästa lag men standarden har höjts enormt hos damerna på sistone. Alla lag på högre nivå spelar genomtänkt sjumanna och de tycks ha 3 – 4 riktigt snabba spelare som kan springa ifrån vid minsta lucka. Det blir tufft.
Jag har dock vissa förhoppningar för våra U18 pojkar och flickor.. Viking Cup visade att det finns talang där och det ser ut att bli Trophy-spel i år.